Borrowed angels

They shine a little brighter, feel a little more, touch your life in ways
that no one has ever done before. They love a little stronger,
live to give their best, they make our lives so blest, so why do they go so soon?

There must be borrowed angels here in this life, they come along,
into this world, and make this world bright but they can't stay forever
cause they're heaven sent, and sometimes heaven needs them back again

Inget annat än klockrent!

Den här var verkligen klockren, beskriver Nova precis som jag/hon ser henne hahaha! ;)

Jag och svartvit är hemma i Gällivare igen

Nova hemma hos Christoffers pappa igår när vi var där och åt middag (mobilbild)

Strax efter klockan ett idag kom jag och Nova hem till Gällivare. Vi fick åka tåg hela vägen med byte i Boden och det var så skönt. Satt och kollade Aristocats som jag brukade se när jag var lite, vad nostalgisk man blev!! :) Sen sov jag faktiskt nästan hela tiden mellan klockan ett till klockan tio, förutom ett tag vid 5.50 då jag ringde och väckte Christoffer som skulle iväg till jobbet.

Hemma blir vi dock inte länge, om 9 dagar åker vi ner igen fast sen efter det så dröjer det ett tag. Det vart mer resande dessa veckor än planerat, jag och Christoffer har träffats varannan vecka sen mitten av december tror jag? Och det är mycket mer motför hur ofta vi annars träffas.

Nova har uppfört sig exemplariskt under hela vistelsen i Gävle. Hon tog det hela med godan ro, fann sin plats i lägenheten direkt, charmade Christoffers kompisar, var inte nervös på promenaderna, var lugn i bilen och allt. Känns jättebra och lovande! I lördags åkte vi hem till C's kompis som bor i hus, där det var fem främmande killar och en tjej och Nova sa inte ett ljud, charmade in sig hos alla och var nästan i knät på vissa och skulle självklart bli klappad, och när de väl börjat fick de absolut inte sluta. Typiskt Nova.

Hon har även fått träffa Christoffers pappa, som är lite hundrädd, så jag var lite orolig för hur han skulle tycka att hon är. Nå hon skällde och morrade på honom men det gick fort över även om hon var väldigt avvaktande. Slutade med att han inte fick sluta klappa henne när han väl börjat, hon fick sitta i kökssoffan med oss, leka med kattens leksaker och blev matad med ungefär 10 korvskivor. När vi kom dagen efter så var hon lite avvaktande men sa inte ett ljud och det släppte jättefort och Christoffers pappa var inte rädd för henne då eftersom de kom såpass bra överens dagen innan.

Nu ska jag viga resten av kvällen till något så tråkigt som skolarbeten. Tycker ni det är dålig uppdatering här och är intresserad av mer än bara mitt "hundliv" så kan ni läsa min privata blogg också: www.pevvsan.blogg.se, den uppdateras mycket oftare.

En tjorvig resa ner till Gävle

Meningen var att jag och Nova skulle sätta oss på tåget 13.15 mot Boden igår och sedan vänta i två timmar på tåg 91 som skulle avgå strax efter 17.00. Tåget var dock inställt eftersom det hänt en tågolycka i måndags och vi hänvisades istället till det sena tåget med avgångstid 18.40 från Gällivare. Jag ringde till SJ, fick plats nummer 37 i telefonkön och fick vänta innan jag kom fram och frågade om jag var tvungen att åka till Boden och hoppa på där, eller om jag kunde hoppa på i Gällivare vilket jag kunde.

Det blev tåg till Boden på kvällen och byte till ett annat tåg där som gick i nio-tiden. Vidare till Örnsköldsvik där vi var strax innan 02.00 och byte till buss på grund av tågolyckan som hade förstört någon räls kring Bräcke. Från Ö-vik åkte vi buss till Sundsvall där vi var strax efter klockan fyra på morgonen. Där bytte vi till tåg och åkte de sista timmarna mot Gävle, vi kom fram 07.30, alltså till och med en halvtimme tidigare än beräknat! Vilken dryg resa det var, men fram kom vi i alla fall.

Jag var lite nervös inför tågresan med Nova, det är länge sen hon åkt tåg men hon har alltid varit lugn när hon har åkt. Hon överraskade mig otroligt mycket och var cool-lugn både i vänthallen hemma, på tåget och på bussen! Hon sov i princip hela resan och folk har till och med fått varit fram och klappat henne utan att hon varit rädd :)

T.v: hemma i vänthallen, Nova sitter halvt under bänken och glor på folk, hon la sig till och med ner och sov där ett tag. T.h: på första tåget till Boden la hon sig för att sova på golvet ganska direkt, trots att folk sprang förbi och pratade högt runt omkring.

På nästa tåg. Detta var en av våra "sovställningar" under resans gång.

Detta var en annan sovställning. Ungefär såhär sov vi på bussen också, fast Nova låg på rygg. Hon snarkade till och med och var helt obrydd av alla andra. Folk skrattade när dom gick förbi och såg hur hon låg snarkandes på rygg mellan mina ben haha.

Såhär spenderades sista omgången på tåget. Sovandes bredvid mig hela vägen till Gävle medan jag pratade med en kille som satt på andra sidan som hade en schäfer som var väldigt lik Puma.

Detta är i bilen påväg hem till Bergby. En myyycket trött och sliten border collie haha!

För er låter det kanske helt normalt hur hon tog tågresan, men för Nova som är en så otroligt stressad hund är det inte en självklarhet, så jag är jätteglad över hur pass bra hon tog det! Det var kul att se henne så lugn och sansad.

Hemma fann hon sig snabbt i lägenheten. Det första hon gjorde efter att hon undersökt allt var att hoppa upp på bordet och hämta sin rosa kossa som hon fick i julklapp, haha jag trodde inte att hon skulle upptäcka den själv men det gjorde hon minsann!

Vi var ner till Ica en sväng och pantade burkar och jag stod utanför med Nova, sen gick vi en kort promenad. Hon kändes inte ens nervös.  I och för sig är det inte mycket folk ute här på kvällarna men det kändes ändå kul eftersom det är ett helt nytt ställe för henne och helt nya dofter. Just nu bådar det gott, vi får hoppas att det håller i sig!

Nu ska jag ta en liten promenad med henne igen tror jag, Christoffer är på gymmet och när han har kommit hem på någon timme ska vi äta en väldigt sen middag, men vi åt frukost först klockan tre så vi är inte riktigt hungriga ännu ;)

Födelsedagsfirande och skolarbeten i högar

Det var ju ett tag sen sist så jag tänkte skriva några rader. Just nu sitter jag och jobbar med lite skolarbeten som egentligen tar upp mestadelen av min fritid, det är bara det att jag inte riktigt har orken. Jag är fruktansvärt skolless och tyvärr tror jag att jag kommer att ha svårt att nå de betygen jag önskar de här fem månaderna som är kvar av skolan då jag inte har ork till att plugga såpass mycket som jag borde göra.

Det blir inte mycket hund nu för tiden, men igår tog jag med Nova på en 45 minuters nattpromenad klockan 01.20 och idag promenerade jag och mamma till OK med hundarna för att köpa t-sprit eftersom våran bil inte startar. Det blåste fruktansvärt kallt både igår och idag men det var skönt att promenera ändå.

I torsdag firade vi mig eftersom jag var i Gävle när jag fyllde år, jag bakade en egen tårta och det var inte en smula kvar när alla gästerna hade gått hem kan jag försäkra!

Nu ska jag ta en paus från skolarbetena och hoppa i duschen. Förhoppningsvis blir nästa vecka lite lugnare med mindre skolarbeten och mindre ångest över att inte ha tid till allt.

Om att flytta med en känslig hund

Jag och Christoffer var ju på IKEA förra veckan, vårat "huvudmål" med besöket där var att köpa matskålar i plast till Nova att ha nere i Gävle. Tyvärr visade det ju sig att IKEAs husdjurssortiment har utgått helt, vilket i och för sig inte gjorde så stor skillnad för oss eftersom vi ändå lämnade affären med en hel kundvagn full av saker, 600 kronor fattigare och några vuxenpoäng rikare ;)
Jag var då istället ute efter en matskål i plast och en vattenskål i rostfritt stål, men allt jag tittade på i djuraffärerna var lite för dyra för min smak. Längst in hemma i klädkammaren hittade jag nyss en plastskål och två likadana skålar i rostfritt stål, så de ska jag diska ur och ta med mig till Gävle har jag tänkt.

Nu tänkte jag ta upp det som rubriken berör, nämligen att flytta med en känslig hund. Det är något jag funderar över mycket just nu, eftersom Nova är en känslig hund och jag inte tycker att Gällivare är ett ställe där jag har en framtid. Jag kommer troligtvis att flytta, om inte i år så absolut i framtiden och då vill jag ju självklart ta med mig min hund. Nova är snart 6 år och hon klarar knappt av att gå längre än 250 meter hemifrån i stan utan att bli sönderstressad och okontaktbar. Och då har vi ändå bott på samma ställe enda sedan vi skaffade henne. Dock så rör vi oss inte så mycket längre än 250 meter när vi rastar dom här, utan vi åker oftast iväg och promenerar dom, eller så går jag ner till älven och går där, men då vet hon att vi är påväg dit eftersom vi alltid går samma väg.

Det ska bli spännande att se hur Nova reagerar när hon är i Gävle. På tävlingar får man bra respons av henne när man är ute och går, men på nått sätt tror jag att hon känner på sig att det vankas agility, och då letar hon bara efter agilityhinder mest hela tiden. Jag tror på Nova och att hon klarar av det, men jag är ändå osäker på om en flytt till en större stad skulle påverka henne alldeles för negativt, och att hon skulle bli stressad hela tiden. Jag kommer att ge henne många chanser innan jag ger upp, det är en sak som är säker.

Jag tror att jag har lite för höga förväntningar på henne just bara för att jag själv vill så mycket, innerst inne vet jag att hon kommer att ha svårt att tackla en ny bostad och en ny stad. Och det gör mig väldigt besviken och det suger luften ur mig. Jag vill verkligen flytta, men jag vill absolut inte flytta utan min hund (om det visar sig att hon inte skulle klara av det). Det känns så himla själviskt, för hon är ju faktiskt min hund. Jag skulle inte kunna lämpa över henne och allt ansvar på mamma och bara sticka härifrån, för Nova är ingen lätt hund och som sagt, det är min hund och det är mig hon ska bo med och jag som ska ta hand om henne.

Mina fina, världens bästa ♥

Bilder från lägenheten

Kom hem från Gävle klockan två idag, tåget var en timme sent men det gick ganska smärtfritt ändå. Hundarna vart tok-glada och jag var lika glad att se dom, kändes som om det var jättelänge sen jag var hemma även om det bara handlar om typ 9 dagar?

Tänkte visa er lite bilder från lägenheten, som den ser ut nu när det är lite mer ordning :)

Dock fortfarande ingenting på väggarna, men det kommer! ;)

Och här är en bild hur det ser ut utanför i loftgången, han bor ju en trappa upp. Han bor i mittenlägenheten så han har grannar "på andra sidan dörren" också.

Shopping idag

Handlade en full kundvagn till lägenheten på IKEA idag, haha! Sen fikade vi och shoppade lite mer onödiga grejor på JC, Gina Tricot, Kjell & company och lite sånt.

Efter det brummade vi ut i skogen och hälsade på Christoffers pappa en sväng

Kissmissen blev bländad av mobilen, haha söt! Hämtade lite post som inte hängt med under adressändringen också, och mer kläder åt Christoffer.

2011-01-04 och jag fyller år idag

19 år idag. Nitton känns inte så speciellt, det är mer bara en "mellanålder" mellan 18 och 20. Fast det känns ändå lite halvgammalt, även om det inte är det för jag har ju inte ens levt halva mitt liv ännu! ;) I och för sig känns det knappt som att jag hann bli van vid att jag var 18 år och myndig, så fort gick förra året.

Eftersom jag inte är hemma så kommer jag att firas nästa vecka när jag kommer hem, får se vilken dag det blir. Jag har i alla fall fått present av mormor och morfar innan jag åkte ner till Gävle. När Christoffer kommer hem från jobbet så får jag öppna hans present, jag är jättenyfiken!! Den ligger i en påse på köksbänken och jag har bra lust att gå dit och snoka ;)

Sen ska vi gå och köpa en tårta och så kommer nog någon eller några av hans kompisar hit ikväll, många av dom är ju mina kompisar också på sätt och vis. I övrigt blir det bara lugnt eftersom Christoffer ska jobba imorgon.

Tre bilder från igår

Christoffer och Nova igår på kvällen

En väldigt stressad Nova kring tolvslaget. Tyvärr är hon ganska ljudkänslig och berörd av raketer och smällare

Bomull i öronen hjälpte litegrann iaf, hon var mest stressad mellan 00.00-00.20, sedan kunde hon slappna av och då la hon sig och sov