Om att flytta med en känslig hund

Jag och Christoffer var ju på IKEA förra veckan, vårat "huvudmål" med besöket där var att köpa matskålar i plast till Nova att ha nere i Gävle. Tyvärr visade det ju sig att IKEAs husdjurssortiment har utgått helt, vilket i och för sig inte gjorde så stor skillnad för oss eftersom vi ändå lämnade affären med en hel kundvagn full av saker, 600 kronor fattigare och några vuxenpoäng rikare ;)
Jag var då istället ute efter en matskål i plast och en vattenskål i rostfritt stål, men allt jag tittade på i djuraffärerna var lite för dyra för min smak. Längst in hemma i klädkammaren hittade jag nyss en plastskål och två likadana skålar i rostfritt stål, så de ska jag diska ur och ta med mig till Gävle har jag tänkt.



Nu tänkte jag ta upp det som rubriken berör, nämligen att flytta med en känslig hund. Det är något jag funderar över mycket just nu, eftersom Nova är en känslig hund och jag inte tycker att Gällivare är ett ställe där jag har en framtid. Jag kommer troligtvis att flytta, om inte i år så absolut i framtiden och då vill jag ju självklart ta med mig min hund. Nova är snart 6 år och hon klarar knappt av att gå längre än 250 meter hemifrån i stan utan att bli sönderstressad och okontaktbar. Och då har vi ändå bott på samma ställe enda sedan vi skaffade henne. Dock så rör vi oss inte så mycket längre än 250 meter när vi rastar dom här, utan vi åker oftast iväg och promenerar dom, eller så går jag ner till älven och går där, men då vet hon att vi är påväg dit eftersom vi alltid går samma väg.

Det ska bli spännande att se hur Nova reagerar när hon är i Gävle. På tävlingar får man bra respons av henne när man är ute och går, men på nått sätt tror jag att hon känner på sig att det vankas agility, och då letar hon bara efter agilityhinder mest hela tiden. Jag tror på Nova och att hon klarar av det, men jag är ändå osäker på om en flytt till en större stad skulle påverka henne alldeles för negativt, och att hon skulle bli stressad hela tiden. Jag kommer att ge henne många chanser innan jag ger upp, det är en sak som är säker.

Jag tror att jag har lite för höga förväntningar på henne just bara för att jag själv vill så mycket, innerst inne vet jag att hon kommer att ha svårt att tackla en ny bostad och en ny stad. Och det gör mig väldigt besviken och det suger luften ur mig. Jag vill verkligen flytta, men jag vill absolut inte flytta utan min hund (om det visar sig att hon inte skulle klara av det). Det känns så himla själviskt, för hon är ju faktiskt min hund. Jag skulle inte kunna lämpa över henne och allt ansvar på mamma och bara sticka härifrån, för Nova är ingen lätt hund och som sagt, det är min hund och det är mig hon ska bo med och jag som ska ta hand om henne.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Var ett tag sen jag skrev här, men jag läser varje inlägg ;)

Förstår din situation, har en släktingshund som blir totalt sönderstressad i nya miljöer, eller att hennes hem ändras.

Har inga direkta tips att ge dig dock, gissar att du testat allt det klassiska. En annan fundering; har du henne lös på promenaderna vid älven och när ni åker iväg någonstans? kopplet brukar ju vara en stressfaktor, om du låter henne "gå fot" i främmande miljöer och ger henne en uppgift att koncentrera sig på, hur reagerar hon då?



Eftersom hon tydligen älskar agility (vilken border collie gör inte det?) så kanske det kan vara ide att ställa ut lite hinder på olika ställen (köpa några billiga på rusta) och bygga upp förväntningar på nya miljöer? Ni kommer runt en byggnad i en ny miljö och vips ligger det en tunnel där, och några hundra meter senare finns det en slalom och att sedan öka på avståndet mellan hindrena?



Givetvis ha så mkt grejer som möjligt ner till gävle sen som är "hennes", och inte göra för stor grej av det.

och självklart besöka Gävle Brukshundklubb och deras agilitybana :)



Hoppas allt ordnar sig, förstår att du vill ha henne med dig.



Lycka till, jag fortsätter följa er och era tankar.

Kramar

Lisa

2011-01-14 @ 23:42:36
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Lisa

och nu när ni flyttar till Gävle kanske vi kan träffas någon gång?

Svärmor bor i Gävle nämligen :)

2011-01-14 @ 23:45:13
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Sofia

Nu är det såklart olika från hund till hund.

Men min Jojo har ju också som du vet en del problem med människor och miljöer. Vi flyttade till Sthlm hon och jag och jag kan säga som så...Hon blev en helt annan hund. Till det bättre.



Tunnelbana inga problem. Massa folk ,inga problem, trafiken, inga problem. Hon har varit med under Sthlm marathon (massa folk) och hon var så lugn. La sig ner bland allt folk och sov. Blivit klappad på och kunde helt plötsligt mötah undar utan att göra utfall.



Jag tror att nya miljöer ibland kan vara till det bättre. Om hon har massa inlärda beteenden och vanor där ni bor nu då kan nog ett miljöombyte vara en nystart. Hon har inga gamla vanor där om du förstår.



Framförallt gör det inte till en allt för stor grej=) Hundar känner ju av sånt ganska bra



Kram på er.

2011-01-16 @ 13:38:56
Postat av: Annika m grabbar

oroa dig inte jag tror att allt kommer gå jättebra:) o som sagt hon känner på sig det

du känner släpp det.Längtar till agility m min

fina pralin och måste säga att ni var helt underbara

ledare du o anna snälla ha lite träningar m oss:)

Hoppas de blir fler kurser oxå väntar bara nu på

höftledsrtg svar.//Annika Håller tummar för dig o Nnova:)

2011-01-19 @ 00:36:42
URL: http://mampaankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0