Visa respekt!

Jag blir less på folk som inte kan hålla koll på sina hundar, men ändå prompt ska ha dom lösa!! Man kan inte ha världens koll och hunden är ingen maskin så jag förstår om de nån gång smiter fram, men inte varje gång! Visst blir man irriterad när en hund kommer fram, men det har även hänt mig att Nova inte har lyssnat och sprungit fram, men jag kopplar alltid henne så fort jag ser en människa (hon bryr sig inte om andra hundar, bara om människor). Men ibland hinner man inte med att se att det kommer någon, och därför har jag inte Nova okopplad där det är dålig sikt och mycket folk, för jag vill inte att folk ska bli skrämda. Det finns människor som är hundrädda och det finns hundar som är hundrädda eller aggressiva, vilket gör att vi hundägare måste visa respekt.

Det finns en man här som går med en hund, både jag och Christoffer har träffat den ett par gånger, och han har den alltid lös. Första gången jag träffade den så var han på andra sidan gatan och hade den lös, och hunden sprang så den kom i höjd med oss och sen stod den och morrade och hur mycket husse än skrek på hunden så lyssnade den inte på honom. Nova brydde sig inte om hunden när den var på andra sidan gatan, men hade den kommit över hade det säkert blivit bråk.

Och så även idag träffade vi på dessa två igen, självklart hade han hunden lös. De såg oss på säkert 30 meters avstånd, och hunden var bara kring honom då men ändå kunde han inte koppla den. Såklart sprang den fram till oss när den såg oss, och det var ingen snäll hund som ville leka, utan den kom hotfullt fram med svansen uppe och gjorde sig så stor den bara kunde. Han ropade till hunden att den skulle sitta och ligga men den lyssnade inte utan kom bara närmare oss. Den stod alldeles vid mitt ben och då tog jag Nova i selen och höll upp henne så hon stod på frambenen och Christoffer ropade att han skulle ta bort hunden för att våran hund inte tycker om andra hundar. Då ropar han en gång på hunden och fortsätter gå iväg åt ett annat håll? Alltså ibland har jag bara så lust att de ska bli ett riktigt slagsmål för att folk ska förstå att alla hundar inte är glada i att det kommer en främmande hotfull hund fram till en. Men det är ju synd på hundarna att göra illa sig, eller ens behöva försvara sig i en sån situation...
Det är givet att Nova, som inte tycker om andra hundar, självklart känner sig hotad och blir arg när en sådan hund kommer fram, och hon vill ju självklart även skydda mig och Christoffer vilket gör det hela värre ifall det skulle bli slagsmål. Till slut vände hunden i alla fall och gick till sin husse, men kan inte folk be om ursäkt för att hunden inte lyssnar? Det hade då jag gjort i alla fall. Ska hans hund springa fram varje gång man träffar den så kommer jag till slut släppa fram Nova jag med, för hon känner på sig att nått är fel när jag börjar dra undan henne när det kommer fram andra hundar.

Man ska inte behöva säga att ens hund är aggressiv eller har skabb bara för att folk ska ha koll på sina egna hundar!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan låt grymt, men en hund som medvetet kommer i full fart för att attackera är det helt okej att sparka om man inte hinner något annat.

Det handlar om att skydda sin egen hund.



Att kasta ett koppel eller liknande mot den och skicka iväg dom.



Har kommit fram till att ropar man "min hund vill inte hälsa" så bryr sig inte folk. MEN ropar man "vi har löss" eller "min hund är sjuk", då jävlar går det undan kan jag lova ;)



jag kan bara hålla med dig. Man blir så less på folk, visst lyssnar inte mina hundar ibland heller. Men det finns dom vars hundar lyssnar ännu mindre och som är lösa ännu oftare..

2012-01-25 @ 15:31:25
Postat av: Mami

Vad trist ;( kan tänka mig att Nova blev arg. Om ni är båda ute med Nova, be C "möta upp" den andra hunden och ropa att den ska sticka. Tror Nova känner att C löser situationen och att hon inte behöver skydda er. Annars kan ni ju ropa att hon har löss, magsjuka eller liknande.

2012-01-25 @ 20:09:14
URL: http://pumani.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0