HD-röntgen

Från och med detta år har NKK (Norska kennelklubben) slopat kravet om att HD-röntga working kelpie och border collie för att få registrera valparna. Blir lite upprörd över sånt här, tycker istället att man ska införa HD-röntgen på fler raser (nu pratar jag inte specifikt om Norge, utan om Sverige och ja egentligen de flesta länder).

HD-röntgen tycker jag borde vara ett krav oavsett om man har border collie, schäfer, pudel eller chihuahua. Det är ju för hundarnas bästa som man röntgar, och jag tycker inte man ska föra vidare något som man inte vet om det är bra eller dåligt. Tycker även det är hemskt att det tillåts avla på hundar med tex c-höfter. Finns ju inget som säger att valparna ärver föräldrarnas HD-status, men det är ju helt klart större chans/risk att få en hund med bra höfter om föräldrarna har det och vice versa.

Men säker kan man ju aldrig vara. Pumas föräldrar har båda två A-höfter men trots det så har Puma och hennes ena kullsyster D-höfter. Så nej, det finns ingen garanti men det är inte lika stor chans heller. Novas föräldrar är inte röntgade och vem vet vad de har för höfter? Kanske har de dåliga, och Nova har ärvt det med sina C-höfter. Men det får vi ju såklart aldrig veta.

Nova är röntgad trots att hon är oregistrerad. Men hon är röntgad för att jag vill veta det för hennes eget bästa när man tränar henne, inte för att jag någonsin kommer att avla på henne. Jag kommer att röntga alla mina framtida hundar som jag kommer att träna/tävla med, oavsett om de är registrerade eller inte. Fast i framtiden kommer jag att köpa registrerade hundar så länge jag vill tävla med de, men när jag blir en gammal tant så kanske jag inte är så brydd och köper mig en liten blandras som sällskapshund, vem vet :)


Nova på HD och AD-röntgen i augusti 2009


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ja, det är helt galet att vi inte har krav på godkända höfter för att få avla..



Amstaff är bla. en sån ras där det avlas på både, C-, D- och E-höfter(!!!)..

Jag vill inte ens tänka på konsekvenserna av att bara två stycken E-hundar med varandra.....

2012-01-14 @ 22:38:06
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Hanna

Håller med. Har inte kommit till skott med att röntga, men är glad. Det förs diskussioner om att införa krav på att pudlar måste röntgas för att få gå i avel. :) Håller med om att det är tokigt att ta bort kraven. Vill inte alla ha friskare hundar?

2012-01-15 @ 19:05:00
URL: http://buspudel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0