Kloklippning

Något som alltid har varit ett väldigt stort problem med Nova är kloklippningen. Mamma har inte ens vågat klippa hennes klor sen hon blev vuxen, jag har alltid gjort det och jag hatar det. Nova är FRUKTANSVÄRT rädd om sina tassar, det är nå sjukligt åt det alltså. Tog hur lång tid som helst att få henne att lägga tassen i handen när man sa "vacker tass", hon ville helst bara nudda och sen dra bort den direkt. Om man tog tag i den så kämpade hon för att dra undan den. Och då kan ni säkert förstå att kloklippningen skapar problem. Nova vågar inte ens titta på klotången, och så fort man tar fram den så springer hon och gömmer sig.



Anledningen är att de som vi köpte Nova av hade en väldigt speciell metod att få hundarna att släppa saker som de hade i munnen märkte vi.. Eller ja, mamma la märke till detta när vi var och hämtade Nova när hon var tretton veckor gammal. När hundarna lekte ute med en leksak, som de skulle släppa så tog de tag i tassarna och nöp tills hunden skrek och därför var tvungen att släppa leksaken. Detta har bidragit till att Nova är fruktansvärt rädd om sina tassar, och det har hon fortsatt varit trots mycket träning. Att hon dessutom är otroligt kittlig förvärrar ju saken extra mycket.
Nova har i hela sitt liv morrat och nafsat efter mig när jag har klippt hennes klor, vilket såklart har bidragit till att jag drar mig för att klippa dom.. Hon har aldrig bitit mig, men hon har nafsat försiktigt på mig (det har aldrig gjort ont) men det har alltid gjort mig nervös. Jag vet att hon gör det för att hon är rädd, men jag har alltid varit rädd för att hon en dag ska råka bita mig i ansiktet.

Dessutom, så hade Nova vita klor när hon var liten, vissa var hälften svarta men de var till största delen vita. Nu är det tvärtom, och det är därför jag hatar att klippa, för jag är livrädd att klippa i pulpan. Jag har gjort det en gång på henne (faktiskt så sent som förra året, aldrig tidigare) och även om det inte var mycket så skrek hon såklart som en gris och sprang iväg och allt vi hade jobbat upp var kört :(
Klipper såklart alltid med muta, oftast en godis per klo. När jag flyttade hemifrån fick jag ta en kloklippare som inte mamma använder, men jag tycker inte alls om den här för jag klippte alltid med den som mamma klipper. Så nån gång framöver så ska jag köpa en sån, det är mycket lättare. Såhär ser det ut när vi klipper klorna:


Lägg märke till att jag håller i hennes ena tass!


Nova hänger med hela sin tyngd över tassen som jag ska klippa = det blir väldigt svårt för mig att lyckas!


För 1,5 år sen hjälpte Monica mig med kloklippningen, då fick Nova ha munkorg på sig. Hon var så mycket lugnare. Att Nova nafsade efter mig var också en sorts stress för henne som förvärrade hela situationen sa Monica, och det verkade stämma. Inte tyckte hon om kloklippningen för det, men hon var mycket lugnare. Nu har hon börjat bli jobbig igen för det var länge sedan jag klippte klorna med munkorg på så jag funderar på att köpa en och återuppta det, för det har funkat bra tidigare.

Har även funderat på att gå till en djuraffär i Gävle och låta dom klippa klorna på henne, i alla fall tills de blir väldigt korta. Fast problemet är ju att Nova är inte bara rädd för kloklippningen då, utan även för människor. Känns som att det blir alldeles för många negativa upplevelser, när det gäller att gå in i en djuraffär, och folk i allmänhet och sådär. Så jag känner mig ganska kluven...


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag åker runt och klipper klorna på en hel del hundar, och många har problemet just för att ägarna är rädda för att klippa pulpan.

Rädd ägare = Rädd hund.



Av den anledningen är det bättre att låta erfaren person klippa klorna så hunden "kommer över det", och sedan lära ägaren att "komma över".



jag använder också munkorg imellanåt och det gör hudnarna mycket lugnare (hade det på gamle Tuff första åren i hans liv, för han HÖGG)



Men med en hund som är rädd för människor kan jag hålla med om att det kanske inte är det optimala att lämna den hos en främling i en ny miljö.

(Jag åker hem till folk)



Ett alternativ är ju att söva dom hos veterinär och låta dom klippa (men det kostar ju ett par hundra).



Jobbig start för Nova i livet, väldigt taskig metod att få hundarna att släppa.. och där har du säkert grunden till Nova's rädsla för människor då dom säkert gjort likadant när hon "valpnafsat".



Mitt tips är att Pröva hitta en bra och lugn hundfrisör i gävle som du och Nova kan bekanta er med under ett par månader, som sedan kan pröva klippa klorna på henne.



och undertiden skulle jag nog starkt rekommendera dig att köpa en ordentlig klosax, för den du har är verkligen inte bra (jag har haft en sån).



Jag brukar också lära mina hundar att vänta på en rejäl godsak som ligger bredvid dom och när jag är klar så studsar jag upp och säger "men guuud så duktig du är, varsågod".

Börjar där med att dom ska klara av att jag håller deras tass kanske 20sekunder och sen gör vi inge mer den dagen. ökar på det varje dag, så när jag klarar av att hålla varje tass 1minut med klosaxen liggande i byrån eller nå. Sedan börjar jag om med klosaxen liggande bredvid hunden och 1minut på varje tass.

sedan klosaxen i handen,

sedan klosaxen "klippande i luften" osv.

Jag ger aldrig godis medans hunden ligger på rygg, utan jag låter dom hoppa upp, skaka av sig och sedan äta den där jättegoda godisen!

Jag pratar inte med hunden undertiden, jag ignorerar dom helt enkelt, tittar på TV eller likande. För jag upplever att pratandet gör dom bara mer oroliga, och ser man på TV eller pratar med gubben istället för hunden så blir man själv mer avslappnad.

och skulle jag klippa pulpan så säger jag inget, utan låter blodet rinna och skulle hunden pipa till så ignorerar jag det bara.



Jag önskar dig lycka till och jag kommer gärna och hälsar på dig och Nova nästa gång vi är i Gävle.



Nova är föresten dundersöt, såg nyss filmen. Hon och Thea är så lika varandra i attityden.



Ha de bra!

2012-01-20 @ 01:00:23
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Lisa

Oj vad långt det blev, men jag ville bara dela med mig av mina tips ;)

2012-01-20 @ 01:02:38
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Lisa

Funderade även på om akupunktur kunde vara något att testa? (givetvis bekanta sig med akupunktören först).

Finns ju en hel del lugnande punkter att sätta nålarna på, testade på 3 av mina hundar i veckan och alla tre blev totalt däckade när hon satte nålen där ;)



Den där fjärren ja, Thea har inte större problem med den. Men sen är hon en ganska lätt hund att träna överlag.. Men Vikki, även hon är väldigt lätt men hon har lite mer energi och tänker lite mer än Thea ;)



Fortsatt lycka till!

2012-01-21 @ 15:34:33
URL: http://www.tuffiz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0