När blir en hund "gammal"?

Vet många som har hundar i Novas ålder, som säger att deras hund är gammal. Fast oftast har dessa även yngre hundar, kanske beror det på det? Nova fyller sju år om mindre än fyra veckor och jag ser henne absolut inte som gammal. Hon är i sina bästa år, och jag känner att våran karriär än så länge bara har börjat. Vi har så mycket kvar att göra och så mycket tid (förhoppningsvis, det vet man ju aldrig). Många som frågar hur gammal Nova är, och sedan får svaret säger "oj, är hon så gammal?", de flesta hade gissat på ungefär två år säger de.

Jag blir nästan deperimerad när jag läser folk som skriver "Fido fyller sex år idag! Än så länge hänger gammelgubben med som vanligt, i sin egna takt!" eller "Pluto blir gamling och fyller 7 år idag" osv. Tittar på min egna hund och känner ångesten växa över att hon också börjar bli gammal. Men nej, när jag tänker efter så inser jag att hon inte är gammal. Hon är långt ifrån gammal dessutom.



Jag försöker tänka tillbaka på när man började tycka att Nelly var gammal, men jag kan inte komma på det... Hon var ju 10,5 år när vi köpte Nova. Då tror jag att man tyckte att hon BÖRJADE bli gammal, om jag inte minns fel.

Hittade till min förfasan det första gråa hårstrået på Nova idag. Började räkna dagar och år, uschdå. Försökte rycka bort hårstrået med fingrarna men det gick såklart inte. Tänkte att hon kanske känns lite yngre då. Men så tänkte jag att näe, det spelar ingen roll hur många gråa hårstrån hon kommer få, eller hur många år hon är - min hund är fortfarande inte gammal. Och gammal, det blir hon när hon blir tjock och stel och inte orkar röra på sig. Det vill säga aldrig. Stålhunden kommer tävla agility fram tills hon är 10-12 år gammal, minst. Snälla Nova, bli inte gammal förrän du är kanske 15 år?


Kommentarer
Postat av: Lisa

jag tycker det beror på hur många hundar man har, Thea är ju äldst i gänget och blir då referad som "gammeltiken", men visst hon har dragit på sig en hel del skador genom åren och dom kommer ikapp henne. Så fastän själen är ung så hänger inte kroppen på hur länge som helst tyvärr..



Tuff "blev gammal" vid 6-7år, för då började han göra lite som han ville och lunkade på i sin egen takt. Lite som Thea gör nu vid 8½års ålder..



Buster blev aldrig gammal, han dog lycklig innan han fyllde 12år.



Så jag tror det beror på hundens fysik och hur många hundar till det finns i hushållet när hunden "blir gammal".

2012-02-28 @ 12:42:32
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Catti

För mig beror det lite på vad man menar med att hunden blir gammal. För mig som satsar så mkt på tävlande så kan jag känna att C snart börjar bli lite gammal då en tävlingshund brukar ha sin topp mellan ca 5 och 8 år. Sen kommer jag inte kunna räkna med att ligga på topp längre och konkurrera med snabba unghundar.



Den tiden som C inte är tävlingshund är hon familjehund och där tycker jag att hon är långt ifrån gammal.

2012-03-15 @ 14:06:39
URL: http://bcspeed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0