Novas syskon och föräldrar

Förra veckan fick jag äntligen kontakt med en ägare till ett av Novas syskon. Det varit nästintill omöjligt för oss att få veta något om syskon till Nova, vilket vi gärna ville eftersom vi hade såpass mycket problem med Nova. Vi ville självklart veta om något annat syskon också hade liknande problem.

Vi fick veta att en av hennes systrar hade flyttat till Kiruna, och för fem år sedan fick vi kontakt med ägarna och det visade sig även att Novas andra syster också bodde i Kiruna. Vi planerade att träffas men det blev aldrig av, och när mamma bytte telefon så försvann numrena till ägarna. Förra veckan annonserade jag på Kiruna CC och fick kontakt med Maria, som ägde Novas syster Arwen. Efter att ha skrivit ett antal mejl till varandra så föll många pusselbitar på plats och jag känner mig mycket klokare idag.

 
Novas syster Arwen på bilderna ovan, hon verkar ha tyckt om vatten precis som Nova! 
 

Maria berättade också att Arwen tyckte om att vara nära, och sov nästan alltid i sängen

Efter att ha skrivit med Maria så har jag förstått att de var väldigt lika varandra till sättet. Arwen var också lite reserverad mot människor (dock inte lika extremt som Nova vad jag har förstått), och precis som Nova så hade även hon väldigt svårt för andra hundar och funkade bara ihop med vissa. Så är ju Nova också. Hon var rädd för raketer och var helt galen när hon åkte bil. Maria har också berättat att hon annars var världens finaste hund. I övrigt har vi skrivit hur vi upplevt en del saker med hundarna och kring dem, vilket fått en del pusselbitar att falla på plats för mig, och det känns jätteskönt. Tyvärr så fick Arwen somna in förra sommaren då familjen utökades och hon inte riktigt kunde acceptera det.


Novas andra syster Vilda, fotot är från tidningen, men tagen av ägarna
 
Jag fick också veta lite om Novas andra syster, och efter lite "googlande" så fick jag fram vilka som ägde henne också. Då jag inte hittar något om dem på internet, så ska jag nog skicka ett brev eller prova ringa, för jag vill gärna veta mer om den andra systern också. Vi vet sedan tidigare att hon var likadan som Nova i sättet, då hon också var livrädd för människor när hon var liten, men det är alltid intressant att veta hur hon utvecklades i övrigt. Tyvärr så avled Vilda i samband med en bilolycka i januari i år.

Om Novas bröder vet jag inte så jättemycket, om den ena vet jag ingenting alls. Hennes ena bror Rakki stannade kvar hos mamma Dixie. Han sägs ha varit en trevlig hund men som tyvärr hade epilepsi. Hennes andra bror, Tuff, bodde tillsammans med sin pappa Japp hos hans ägare. Den tredje brodern vet jag bara att han ska ha flyttat till södra Sverige någonstans. Tyvärr så avled Rakki i samband med en lastbilsolycka hösten -06.

Novas mamma
lever ännu, men hennes pappa avlivades efter en olycka under 2006 då han blev påkörd av en traktor. Han överlevde men hade såpass många inre skador att de tvingades avliva honom.


Kommentarer
Postat av: Vildas familj

Hittade till bloggen via kiruna.cc. Det är alltså vi som är Vildas familj. Vi känner igen otroligt mycket av det du beskriver om hur Nova är. (Finns dock en skillnad och det var att hon älskade att åka bil.) Men precis som Nova var hon rädd för raketet, reserverad mot andra människor (speciellt män) och mot vissa hundar. Hon älskade vatten och var jätte duktig att simma, hon simmade hellre på sidan om än att åka med i båten, haha. Men mot familjen och alla andra hon lärde känna visade hon otrolig kärlek.

För några år sedan hade vi lite telefon kontakt med en familj från Gällivare som ägde ett syskon. Mamman i familjen hette Lena. Precis som oss hade familjen frågetecken kring hundens beteende.

Trots att Vilda bara blev 5 år blev hon lite lugnare och bättre med åren. Hon kunde gå fot, började ignorera människor istället för att skälla ut dem osv.



Vilda var en riktigt speciell hund med personlighet så det räckte och blev över, och vi saknar henne otroligt mycket. Om du har andra frågor så skriver jag in min mailadress så kan du skriva dit. Lycka till med arbetet med Nova!

2011-08-28 @ 10:26:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0