Ett akvarie-inlägg

Idag har jag och mamma varit och inhandlat lite akvariesaker. Jag har startat upp mitt gamla akvarium, då det vi har nu är såpass gammalt att vi inte vågar ha det längre för vi är rädda att det ska spricka när man byter vatten i det. Vi köpte lysrör eftersom det gamla var trasigt, en ny pump (den gamla har försvunnit), växter, stenar och en liten kruka. Sen rensade vi vårat gamla akvarium rent på guppys, ca 50-100 stycken utan överdrift, och gick iväg till djuraffären för att lämna iväg dom. Nu när det blir ett mindre akvarium håller vi oss ifrån alla lättförökande fisksorter.


Akvariumet är större än vad det ser ut, dock ungefär hälften av vad det gamla är

De fiskar som vi kommer flytta över till det mindre karet är en praktbotia, en zebrasnäcka, två neon/kardinaltetror och en ancistrus, om vi nu hittar den! Den har vi inte sett på ett tag, så antingen har den grävt ner sig eller så har den dött. Tetrorna var från början tre stycken, som jag fick av Therese som i panik var tvungen att ge de till mig eftersom hennes andra fiskar åt upp dom. De ska ju helst vara i stim men de trivdes bra tillsammans med guppysarna.

Nu ska vi låta akvariumet stå och gå ett tag innan vi flyttar över fiskarna. Sen ska vi även köpa två praktbotior till, då de helst vill vara några stycken. Praktbotian vi har nu var bästa vän med våran gamla guldfisk, de simmade alltid ihop, fast guldfisken dog för något år sedan. Vi ska köpa nån slöjstjärt och guldfisk nu tänkte vi, kanske någon annan fisk också, vi får se. Jag hade velat ha en kuhlii-ål, men det vet jag inte om mamma går med på ;) Men de verkar häftiga! De kan bli upp till 11 centimeter.

Bild till mamma (från google), så hon ser att våran Randige Ragge (praktbotian) kan få en fin vän om vi köper en liten ål!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0