Misstänkt batteriuppätning

Visade sig dock att vi oroade oss i onödan, tack och lov. Är hos pappa denna vecka och mamma jobbar eftermiddag, Jonte rastade Puma och när han kom hem så berättade han att Puma tuggat sönder kontrollen till boxern. Frågade om man kunde använda den ändå men han sa att den var sönderstrimlad. Tänkte att det kunde ju inte vara farligt, men jag misstog mig visst. Den var verkligen sönderstrimlad.

Hittade också bara ett batteri och ett var försvunnet, misstänkte att Puman då ätit upp detta. Googlade genast och läste hemska historier om hundar som ätit batterier, hur det hade frätit upp magen och strupen på dom osv. Detta händer dock ganska snabbt, och jag läste på engelska sidor att man skulle ge mjölk till de hundar som ätit batterin, så jag gav Puma mjölk men hon spydde direkt. Läste sen hur man skulle få hundar att spy (vet att man kan lägga en tesked salt längst bak på tungan, men man ska inte ge för mycket och om hunden inte spyr kan detta äventyra njurarnas funktion). Läste också att man inte ska ge salt till hundar som ätit batterier och syror, då det fräter upp halsen och munnen när hundarna spyr. Istället skulle man ge dom olivolja, så jag gav Puma tre dl tillsammans med hennes kvällsmat. Antar att det ska bilda ett skyddande lager i magen.



Mamma åkte hem från jobbet för att hjälpa mig att fortsätta leta batteriet, och jag hittade det till slut undangömt bland alla kablar och sladdar till telefonen/routern. Puma har alltså ätit tre dl olivolja i onödan, men hon tyckte nog att maten smakade bättre än någonsin.

Varför hon förstört kontrollen är pga ren protest. Hon har gjort lika med kuddar och ja, gud vet vad. Hon förstör aldrig annars saker, och hon tillåts inte heller bära runt på grejer som tex tevekontrollen. Hon är en hund som älskar att bära saker, men hon har många leksaker och får även bära snusdosor som hon plockar från bord och ja lite överallt. Andra saker får hon inte röra, och det vet hon. När mamma lämnar henne protesterar hon, det har aldrig hänt att hon förstört nånting när någon annan i familjen lämnat henne. Dessutom är ju Nova hemma, så det handlar inte om att hon känner sig ensam eller att hon har tråkigt.

Och nu gav hon mig precis en stor lass spya i form av kvällsmaten inlindat i olivolja i hallen, så hon har lämnat den till mig så det är väl bara att gå och torka och le över att allt gick bra ;)


Kommentarer
Postat av: Mami

Medans jag låste upp ytterdörren när jag kom hem efter jobbet ikväll kom resten av maten upp på hallgolvet...men lika lycklig Puma ändå :)

Ja idag skrämde skrutt-hunden mig rejält...

2010-09-16 @ 00:23:57
URL: http://pumani.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0