Nytt från och med nästa år

För nån vecka sen skummade jag igenom de nya lydnadsreglerna. Jag tror att jag gillar dom. En del är borttaget, förenklat men det ställs ändå hårdare krav på hund och förare. Jag vill att de nya agilityreglerna ska publiceras också, när hittar man dom?!

Även schäfern byter namn och heter från och med nästa år tysk schäferhund med två hårlagsvarianter: normalhårig och långhårig. Så från och med nästa år är Puma alltså inte en schäfer, utan en tysk schäferhund, normalhårig. Tycker det är lite konstigt att en ras byter namn sådär bara, men nu är det ju inte värsta konstiga namnet det byter till. På engelska heter det ju german shepherd och på tyska deutscher schäferhund. Tycker dock att det hade räckt med tysk schäfer på svenska, men så är det ju inte jag som bestämmer heller.


Pumas jättefina pappa Norpatorps Poker under valparnas MH i Piteå år 2009.

Tänkte på det, att det låter lite roligt att säga att Nelly var en blandras mellan tysk schäferhund och svensk lapphund. Inte att missta att hon var hund eller, haha! Inte heller vart raserna kommer ifrån. De kanske ska göra namnändringar på lite fler raser när de ändå håller på? Vad sägs om tysk vorsteh, fransk pudel, engelsk border collie, rysk samojed eller afrikansk basenji? Haha nä, nu gick det i överdrift!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Haha, inte lätt med namnen. :)



Angående agilityreglerna har folk efterlyst dem länge, och senast lovade SBK att publicera dem senast fredag.. men det verkar inte ha hänt? Förhoppningsvis bli det innan kansliet stänger(!!) vore ju som roligt att läsa dem innan de börjar gälla? Men har du läst sammanfattningarna som ett flertal domare har skrivit? Om inte? Hojta på FB som bombarderar jag med länkar ;) ;) ;)

2011-12-17 @ 16:50:42
URL: http://wwww.buspudel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0